Biologia AR Szczecin

Forum kierunku Biologia


  • Index
  •  » Pomoce
  •  » OPRACOWANE ZAGADNIENIA Z DYDAKTYKI

#1 2008-01-24 21:15:27

Mycha

Biolog w pełni ;D

4273044
Call me!
Zarejestrowany: 2007-01-18
Posty: 122
Punktów :   

OPRACOWANE ZAGADNIENIA Z DYDAKTYKI

ZAGADNIENIA Z DYDAKTYKI BIOLOGII


1.     Organizacyjne formy nauczania biologii (np. lekcja, wycieczka i krótko opisać)?

Do organizacyjnych form nauczania należą:
    Lekcja;
    Zajęcia fakultatywne;
    Wycieczki
    Praca w ogrodzie;
    Prace domowe;
    Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne.

Lekcja – organizacyjna forma nauczania, oparta na realizacji określonego zadania dydaktycznego w ciągu ustalonego czasu.
Wycieczki – bezpośrednie zaznajamianie uczniów z określonymi przedmiotami, często w ich naturalnym środowisku, zjawiskami i procesami przyrodniczymi, technicznymi, społecznymi i kulturowymi pod kątem widzenia wcześniej ustalonych celów pedagogicznych, wycieczką szkolną nazywamy każde zorganizowane wyjście uczniów poza teren szkoły w celach poznawczych, wychowawczych lub zdrowotno- rekreacyjnych.
Praca w ogrodzie – ogród szkolny stanowi dział pracowni szkolnej, wdraża do systematycznej i dokładnej pracy, rozwija odpowiedzialność za wyniki, przyzwyczaja do pracy w zespole, i w draża do posługiwania się wiedzą w praktyce. Ogrodem szkolnym określa się wydzieloną część terenu zielonego wokół szkoły, zazwyczaj ogrodzonego.
Praca domowa - jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych dydaktycznych form organizacji procesu kształcenia na wszystkich szczeblach nauczania. Polega na obowiązkowym wykonywaniu w domu zajęć, które zleca uczniowi nauczyciela w toku trwającej lekcji. Służy wdrożeniu wychowanków do samokształcenia poprzez samodzielną analizę treści zawartych w podręcznikach i encyklopediach, jak również zrozumienie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy, oraz samodzielnością myślenia w posługiwaniu się nią.
Zajęcia fakultatywne, pozalekcyjne i pozaszkolne – koła zainteresowań, prowadzenie doświadczenia, obserwacji, hodowli, organizacja wystaw, udział w konkursach, sesjach.

2.     Lekcja o wielu momentach nauczania (czym jest lekcja - 3 elementy)?

Lekcja – organizacyjna forma nauczania, oparta na realizacji określonego zadania dydaktycznego w ciągu ustalonego czasu.
LEKCJA - organizacyjna forma nauczania oparta o realizację określonego zadania dydaktycznego. Jest formalnym rodzajem interakcji nauczyciela z uczniami, nastawionym na realizację celów kształcenia. W Polsce przyjęto, iż trwa 45 minut a rozpoczęcie następnej lekcji musi być poprzedzone przerwą międzylekcyjną, stosowana w nauczaniu podstawowym i średnim.

Momenty nauczania:
Faza wprowadzająca (wstęp):
    Sprawy organizacyjno – porządkowe (3min.)
    Sprawdzenie zadania domowego (4min.)
Faza realizacyjna (główna):
    Nawiązanie i wprowadzenie do nowego tematu (8min.)
    Opracowanie tematu (21 min.)
Faza podsumowująca (końcowa):
    Powtórzenie i utrwalenie wiadomości (5min.)
    Zadanie pracy domowej (4 min.)

3.     3warianty --> Lekcja jako forma nauczania treści biologicznych:
    podział ze względu na dominujące  elementy (np. ćwiczenia);

1)    Lekcja obejmująca kilka momentów nauczania;
2)    Lekcja poświęcona omówieniu nowego materiału;
3)    Lekcja poświęcona utrwaleniu, usystematyzowaniu wiadomości – lekcja powtórzeniowa;
4)    Lekcja poświęcona sprawdzeniu wiadomości i umiejętności, nawyków.
    podział ze względu na miejsce;

1)    Lekcje w klasie;
2)    Lekcje w ogrodzie szkolnym;
3)    Lekcje wycieczki.

    podział ze względu na środki dydaktyczne oraz czynności nauczyciela i ucznia.?

1)    Lekcje ćwiczeniowe;
2)    Lekcje połączone z projekcją filmu;
3)    Lekcje z wykorzystaniem biologicznych szkolnych programów nauczania;
4)    Lekcje problemowe.

6.    2 wersje - strategie nauczania biologii:
    asocjacyjna, operacyjna:

Strategia A (asocjacyjna):
•    Odpowiada tradycyjnej lekcji o wszystkich momentach nauczania.
•    Nastawiona na przekaz uczniom gotowych wiadomości i opanowanie ich przez uczniów.

Strategia O (operacyjna):
•    Kontrola pracy domowej
•    Zaznajamianie z zadaniami przewidzianymi na lekcji
•    Określenie zasad i reguł działania
•    Realizacja zadania pod kontrolą nauczyciela
•    Ćwiczenia mające na celu doskonalenie danej czynności
•    Zadanie pracy domowej służącej utrwaleniu wiadomości.

    problemowa, emocjonalna.?

Strategia P (problemowa):
•    Kontrola pracy domowej;
•    Stwarzanie sytuacji problemowych i sformułowanie głównego problemu;
•    Ustalenie planu pracy i określenie sposobu rozwiązania wyjaśnienia problemu;
•    Empiryczne lub teoretyczne sprawdzanie rozwiązania;
•    Wyestymowanie i utrwalenie nowych wiadomości;
•    Stosowanie ich w nowej sytuacji.

Strategia E (emocjonalna):
•    Nawiązanie do treści filmu, audycji telewizyjnej lub określonego obiektu;
•    Projekcie filmu, audycji telewizyjnej, przeźroczy, fotografii;
•    Analiza ich treści, problemów z nimi związanych;
•    Dyskusja.

8. Wycieczka w nauczaniu biologii - czym jest i jakie spełnia cele i zadania?

WYCIECZKA- bezpośrednie zaznajamianie uczniów z określonymi przedmiotami, często w ich naturalnym środowisku, zjawiskami i procesami przyrodniczymi, technicznymi, społecznymi i kulturowymi pod kątem widzenia wcześniej ustalonych celów pedagogicznych, wycieczką szkolną nazywamy każde zorganizowane wyjście uczniów poza teren szkoły w celach poznawczych, wychowawczych lub zdrowotno- rekreacyjnych.
Wycieczka powinna być:
-zaplanowana;
-celowa;
-realizująca założone zadanie;
Cele wycieczki:
-dokonanie obserwacji np. zjawisk geograficznych;
-zaznajomienie uczniów z faktami, które mówią o przeszłości bliższej lub dalszej;
-pogłębianie wiedzy;
-podsumowanie materiału;
-porównanie;

W trakcie zajęć terenowych realizowane są różne cele:
•    Zajęcia w terenie pozwalają na obserwacje zjawisk i organizmów we właściwym dla nich otoczeniu;
•    Uczniowie poznają różnorodności gatunków roślin i zwierząt oraz różnice ich formy związane z danym środowiskiem;
•    Uczniowie obserwują zależności w obrębie biocenozy i populacji;
•    Uczniowie poznają przykłady adaptacji organizmów do zmieniających się warunków otoczenia;
•    Uczniowie pogłębiają wiadomości z systematyki, biogeografii, ekologii zwierząt.

Podczas wycieczki rozwijają się umiejętności:
•    Obserwacji życia i budowy organizmów w ich środowisku;
•    Rozpoznanie wybranych gatunków fauny i flory;
•    Analizowanie zależności między organizmami a środowiskiem;
•    Posługiwanie się atlasem, kluczami do oznaczania itp.
•    Dokonywanie pomiarów i posługiwanie się przy tym odpowiednimi przyborami;
•    Rozwijanie umiejętności organizacyjnych poprzez udział w przekazywaniu trasy, kierowaniu grupy.

9. Podział wycieczki?

Podział wycieczek biologicznych:
•    Wycieczki terenowe: botaniczne, zoologiczne, ekologiczne, hydrobiologiczne itp.;
•    Wycieczki do ogrodów zoologicznych lub botanicznych;
•    Wycieczki do muzeów przyrodniczych;
•    Wycieczki do placówek naukowo – badawczych;
•    Wycieczki do placówek służby zdrowia;
•    Wycieczki o tematyce gospodarczej;

Z przyczyn praktycznych ważny jest podział wycieczek ze względu na czas ich trwania:
•    Wycieczki (wypady, zwiady) w najbliższym otoczeniu szkoły – 20 metrów;
•    Lekcje biologie w terenie trwające 45-90 minut;
•    Wycieczki kilkugodzinne;
•    Wycieczki całodobowe;
•    Wycieczki dłuższe 2-3 dniowe;
•    Biologiczne obozy wędrowne, obozy naukowe (7-14 dni).

10. Ogród szkolny?

Praca w ogrodzie – ogród szkolny stanowi dział pracowni szkolnej, wdraża do systematycznej i dokładnej pracy, rozwija odpowiedzialność za wyniki, przyzwyczaja do pracy w zespole, i w draża do posługiwania się wiedzą w praktyce. Ogrodem szkolnym określa się wydzieloną część terenu zielonego wokół szkoły, zazwyczaj ogrodzonego, który wyposażony jesy w różne urządzenia pomocnicze przy uprawie i hodowli.
Należy pamiętać o stworzeniu odpowiednich działów ogrodu: uprawnych warzywach, polowych roślinach leczniczych, miejsce dla zielonej klasy, rozsadnika.

11. Środki dydaktyczne - podział i znaczenie w procesie nauczania biologii?

Środki dydaktyczne – to wszelkiego rodzaju przedmioty oddziałujące na zmysły uczniów, których zadaniem jest ułatwienie poznawania rzeczywistości. Środki dydaktyczne skracają proces nauczania, pozwalając w krótszym czasie przekazać więcej wiadomości.
Stosowanie środków dydaktycznych pozwala na:
•    Zwiększenie efektywności edukacyjnej;
•    Sprawne udostępnianie wiedzy;
•    Lepsze przygotowanie do kształcenia całego życia.


Typologia i charakterystyka środków dydaktycznych:
•    Naturalne - takie jak okazy z otoczenia przyrodniczego, kulturowego, społecznego, które bezpośrednio przedstawiają rzeczywistość;
•    Techniczne - które pokazują rzeczywistość w sposób pośredni;
•    Symboliczne - przedstawiające rzeczywistość za pomocą słowa żywego i drukowanego.

Klasyfikacja wg. Stawińskiego:
•    Okazy;
•    Środki zastępcze;
•    Przyrządy i materiały.

Okazy:
1)    Żywe:
•    W środowisku naturalnym;
•    W środowisku sztucznym: hodowle w pracowni, hodowle stałe długo-, lub krótkoterminowe.
2)    Martwe:
•    Organizmy kopalne;
•    Organizmy spreparowane: szkielety, okazy zasuszane, konserwowane w żywicach syntetycznych, preparaty trwałe i nietrwałe.

Środki zastępcze:
1)    Środki wizualne:
•    Modele statyczne i ruchome;
•    Obrazy nieruchome i tablice biologiczne;
•    Obrazy ekranowe;
•    Mapy, schematy, wykresy.
2)    Audytywne:
•    Audycje radiowe;
•    Zapisy na taśmie;
•    Płyty.
3)    Audiowizualne:
•    Filmy;
•    Programy komputerowe.

Przyrządy i materiały:
1)    Przyrządy i urządzenia:
•    Lupy, mikroskopy;
•    Rzutnik, aparaty projekcyjne, telewizory, komputer, magnetowid.
2)    Szkło laboratoryjne:
•    Szkło i porcelana;
•    Odczynniki;
•    Korki, bibuła.
3)    Publikacje i materiały metodyczne:
•    Podręcznik,
•    Zeszyt;
•    Lektura;
•    Klucze, atlasy, encyklopedie, zbiory ćwiczeń, testy.

12. Literatura biologiczna - podział i możliwości wykorzystania?

Klasyfikacja literatury biologicznej:
1)    Prace naukowe:
•    Oryginalne doniesienia;
•    Omówienia i przeglądy prac naukowych.
2)    Podręczniki i skrypty:
•    Szkolne i akademickie.
3)    Wydawnictwo popularnonaukowe:
•    Lektury szkolne, wydawnictwo popularyzatorskie.
4)    Encyklopedie
5)    Słowniki specjalistyczne;
6)    Przewodniki, atlasy;
7)    Czasopisma biologiczne

13. Czym jest ocenianie i jakie spełnia funkcje?

Ocenianie – oznacza czynność w wyniku, której wydaje się sąd o przedmiocie, osobie lub zjawisku, odwołujące się do jednego lub wielu kryteriów.
Ocenianie to proces zbierania informacji, formułowanie sądów.

Ocenianie pełni rolę:
1)    Dydaktyczna – ma być miernikiem wyników pracy ucznia, okręcając to co uczeń już umie a co ma jeszcze opanować;
2)    Wychowawcza – poprzez ocenianie nauczyciel może wykształtować w uczniu pewne pożądane postawy;
3)    Społeczne – ukazuje miejsce ucznia w grupie społecznej.

Funkcje dodatkowe:
1)    Informacyjna – rzetelne wyczerpanie informacji na temat bez wiedzy;
2)    Kontrolna – sprawdzenie postępów ucznia, jego możliwości;
3)    Motywacyjne – doping ucznia do pogłębiania suchej wiedzy;
4)    Diagnostyczne – rozpoznanie i klasyfikacja wszelkich utrudnień ucznia w osiąganiu sukcesu;
5)    Wartościująca – pozwala na ocenę sukcesów w realizacji zadań edukacyjnych.

14. Co i w jakiej formie można oceniać ucznia (aktywność, prace, umiejętności, a w formie ustnej, pisemnej, rodzaje - cząstkowa, semestralna, końcowa)?

Co można oceniać u ucznia:
•    Aktywność;
•    Prace;
•    Umiejętności;

Formy sprawdzenia informacji:
•    Ustna – dialog, streszczenie, odpowiedź na zadanie;
•    Pisemna;
•    Referat – umiejętności.

Wyróżniamy 2 rodzaje oceniania:
•    Ciągłe;
•    Jednorazowe.

Rodzaje ocen:
•    Cząstkowe;
•    Semestralna;
•    końcowa


15. Czym jest ocenianie i ocena szkolna, jakie ocenianie szkolne powinno być (obiektywne, jawne, konsekwentne)?

Ocenianie – oznacza czynność w wyniku, której wydaje się sąd o przedmiocie, osobie lub zjawisku, odwołujące się do jednego lub wielu kryteriów.
Ocenianie to proces zbierania informacji, formułowanie sądów.
•    Każda ocena szkolna to decyzja o młodym człowieku.
•    Oceny mają skutki do końca nieprzewidywalne i czasem bardzo odsunięte w czasie.
•    Ocenianie ma silny wymiar wychowawczy.
•    Ocenianie jest czynnością etycznie nieobojętną.
•    Oceniać trzeba, i trzeba to robić dobrze...

Ocena szkolna powinna być:
•    Obiektywna;
•    Jawna;
•    Instruktażowa;
•    Mobilizująca do dalszej pracy.
•    Konsekwentna.


The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

Offline

 
  • Index
  •  » Pomoce
  •  » OPRACOWANE ZAGADNIENIA Z DYDAKTYKI

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.lilwayne.pun.pl www.speedwaymenagzuzlowy.pun.pl www.fanklub-ukitake.pun.pl www.hardgaming.pun.pl www.forum-e-klasa.pun.pl